مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به قرار گرفتن روستای بیشه در بین هشت روستای مهم جهان، گفت: این روستا به‌زودی ثبت جهانی می‌شود.

عطا حسن‌پور در نشست سه‌شنبه‌های خبری با اصحاب رسانه لرستان با بیان اینکه برای استحکام‌بخشی، حفاظت و مرمت پل‌های تاریخی استان به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، اظهار داشت: پس از سیلاب ۹۸ برای برخی پل‌های تاریخی استان تعدادی سیل بند احداث و در چند منطقه که بستر پل‌ها نیز تخریب شده بود، عملیات بسترسازی انجام شد.

وی با بیان اینکه بسترهایی که آب شکستگی داشت مرمت و رفع خطر اضطراری شد، افزود: چنانچه سیلاب جدیدی رخ دهد، خطر از این پل‌ها رفع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه پایه پل تاریخی کشکان در سیلاب سال ۹۸ کج شد، ادامه داد: احتمال اینکه پایه پل با سیلابی دوباره تحت فشار قرار گیرد و یا تخریب شود وجود دارد.

حسن‌پور با بیان اینکه زیر پایه این پل بسترسازی شده و جداره‌هایش را هم محکم کرده‌ایم، عنوان کرد: اگر سیلابی جدید رخ دهد وضع موجود این پل تثبیت شده است و بیشتر از این رانش نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه پس از سیلاب ۹۸ به برخی پل‌های استان اعتباراتی تخصیص یافت، افزود: با وجود اهمیت بالایی که پل‌های تاریخی استان دارند، اما تاکنون مبلغی برای این آثار تخصیص نیافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به پل‌های گاومیشان، پل آجری، کشکان، پل شاپوری، پل دختر و پل شکسته، تصریح کرد: این سازه‌ها بیش از ۱۴۰۰ سال قدمت دارند و از معماری و هنر منحصربه‌فردی برخوردار هستند.

حسن‌پور همچنین با اشاره به کاوش باستان‌شناسی شهر شاپور خواست خرم‌آباد، عنوان کرد: این امر نیمه اول فروردین ماه امسال آغاز شد.

وی ادامه داد: تا قبل از آن هیچ‌گونه اطلاعاتی از این شهر وجود نداشت و در این راستا اقدامات لازم برای از زیرخاک بیرون آمدن این شهر انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه لایه‌های دست‌نخورده شهر قدیمی شاپورخواست خرم‌آباد در جریان کاوش این محوطه نمایان شد، تصریح کرد: در برداشت اول از کاوش محوطه باستانی مناره آجری خرم‌آباد لایه‌هایی دست نخورده از شهر قدیم شاپورخواست به شکل یک معماری بی‌اهمیت از آخرین دوره استقرار نمایان شد.

حسن‌پور با اشاره به کاوش چندین سنگ قبر و بقایای متلاشی شده از اجساد انسانی مربوط به یک گورستان قدیمی و تعدادی کوره خانگی، افزود: کاوش باستان‌شناسی این محوطه تا ۲ ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تمرکز در این عملیات بر شناخت انواع کاربری‌ها و دوره‌های استقراری موجود در منطقه است، افزود: ارتباط آن با معماری قرون گذشته هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه شهر شاپور خواست در قرون چهارم، پنجم و ششم هجری همزمان با دوره شکوفایی خود، آثار معماری پر کار و گسترده‌ای داشته است، عنوان کرد: بقایای این شهر به احتمال قوی در میدان امام حسین (ع) و قاضی‌آباد کنونی گسترده شده است.

حسن‌پور با بیان اینکه در مطالعات اخیر تلاش ما بررسی چهار گمانه به وسعت ۴۰۰ مترمربع است، بیان کرد: با تخصیص اعتبار کافی این امر زودتر به سرانجام خواهد رسید.

وی با اشاره به انجام مطالعات مربوط به استقرار دوره‌های پیش از اسلام در این منطقه، عنوان کرد: بخش کمی از اعتبارات به حوزه زیرساخت اختصاص دارد که با توجه به حجم سنگین اقدامات زمان بر است، اما بخش زیادی از این زیرساخت‌ها به حوزه راهداری مربوط است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه برای مرمت اشیای قلعه فلک الافلاک با دانشگاه هنر اصفهان تفاهم‌نامه امضا شده است، افزود: در آینده نزدیک اقدامات لازم اجرایی می‌شود.

حسن‌پور درخصوص پادگان ۰۷ خرم،آباد گفت: مجموعه پادگان ۰۷ خرم‌آباد دارای شماره ثبت ملی است و هر گونه تخریب یا آسیب به این اثر تاریخی جرم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه کل مجموعه ۱۵ هکتاری پادگان ۰۷ خرم‌آباد تحت عنوان “محوطه و مجموعه بناهای تاریخی پادگان” ثبت ملی شده است، تصریح کرد: این مجموعه در سال ۱۳۹۴ ثبت ملی شده، اما مالکیت آن با ارتش بود و برای هر گونه ساخت و ساز در آن باید ضوابط ثبت ملی رعایت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ادامه داد: هر گونه اقدام و عملیات ساخت و ساز در حریم و عرصه این مجموعه باید بر اساس ضوابط میراث فرهنگی باشد.

حسن‌پور با بیان اینکه هفت هکتار پادگان ۰۷ دارای آثار تاریخی است، بیان کرد: هر گونه تخریب، تهدید و یا آسیب به این بناها طبق قانون جرم محسوب می‌شود.

وی افزود: هشت هکتار باقی مانده دارای زمین هموار است و مقرر شده برای ساخت و ساز به پیمانکار واگذار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با تاکید بر اینکه بحثی بر سر مالکیت وجود ندارد، عنوان کرد: ارتش می‌تواند براساس مالکیت اقدام کند، اما برای پی‌کنی و ایجاد ساختمان و یا تعداد طبقات باید ضوابط را رعایت کند.

حسن پور با اشاره به ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی، افزود: چنانچه هر فردی به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یا تزئینات، ملحقات تأسیسات، اشیا و لوازم، خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی-تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر الزام به جبران خسارات وارده، به حبس از یک تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.

وی با بیان اینکه پادگان ۰۷ خرم‌آباد به عنوان یک میراث ماندگار تاریخی برای مردم شهر از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: این مجموعه باید هرچه سریع‌تر ساماندهی شود و مرمت محوطه و بناهای آن در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به قرار گرفتن روستای بیشه در بین هشت روستای مهم جهان، تصریح کرد: در نشست کمیته جهانی سازمان جهانگردی نام روستای بیشه در فهرست هشت روستای مهم جهان قرار گرفته و به‌زودی ثبت جهانی آن انجام می‌شود.

  • منبع خبر : تسنیم