استاندار اصفهان گفت:همه دستگاه‌های مختلف موظف هستند که برای مقابله با بحران‌های گوناگون آماده شوند و با تقویت امکانات و تجهیزات، برگزاری مانورهای مختلف آموزش نیروی انسانی سطح مدیریت‌شان را در مقابله با حوادث ارتقاء بخشند.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سیدرضا مرتضوی شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان بر لزوم آمادگی استان برای مبارزه با حوادث طبیعی و غیرطبیعی تاکید کرد و گفت: استان اصفهان جزو مناطقی است که امکان بروز انواع حوادث طبیعی و غیرطبیعی در آن وجود دارد و متناسب با این شرایط باید آمادگی لازم برای مقابله با این حوادث را داشته باشیم. از طرف دیگر با در نظر گرفتن اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در کشور رخ داده است، باید این موضوع به صورت ویژه و جدی پیگیری شود تا از بروز مشکلات و مسائل جدی برای مردم ممانعت به عمل آید.

برخی از کشور‌ها در دنیا ادعای ابرقدرتی دارند، اما توانمندی و کارآمدی لازم در کنترل بحران‌ها را ندارند و در بلند مدت مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می‌کنند که مدت‌ها دامن‌گیر آنهاست و امکان زندگی را از آن‌ها می‌گیرد. حضور موثر در عرصه‌های بحران یکی از مهم‌ترین مواردی است که کارآمدی نظام جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد؛ در حوادث و بحران‌های مختلفی که کشور رخ داده، مدیریت ستاد بحران، مردم و دستگاه‌های مختلف با حضورشان به نحو مطلوبی تصویری از خدمت‌رسانی را ترسیم کرده‌اند و باید این بضاعت را بالا ببریم تا در شرایط بحرانی بتوانیم به نحوه مطلوبی از آن استفاده کنیم.

او جلسات ستاد بحران، پایه هماهنگی‌های مدیریت بحران است، گفت: دستگاه‌های مختلف باید مسائل حوزه مدیریت بحران را جدی بگیرند و موارد قانونی لحاظ شده در مدیریت بحران را به عنوان راهبرد‌های اساسی مدیریت این بخش در نظر گرفته و بر اساس آن آمادگی‌های لازم را ایجاد کنند تا هماهنگی و هم‌افزایی مورد نیاز حاصل شود.

مرتضوی مانور‌های دستگاه‌های مختلف برای کسب آمادگی لازم در مدیریت بحران امر مفیدی دانست و متذکر شد: یکی از اقدامات موثر در زمینه کسب آمادگی لازم برای مدیریت بحران در حوادث مختلف، مانور‌هایی هستند که به صورت اتفاقی به دستگاه‌های مختلف اعلام بحران می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که با نیرو‌ها و ظرفیت‌های خود حضور پیدا کنند. این اتفاق نشان می‌دهد دستگاه‌ها بضاعت و آمادگی مناسبی را در خود به وجود آورده‌اند و می‌توانند در حداقل زمان ممکن با ظرفیت‌های خود برای مدیریت بحران حاضر شده و خطر اعلام شده را مدیریت و پشتیبانی کنند. کلیه دستگاه‌ها موظف هستند که موارد قانونی خواسته شده را رعایت کنند و بودجه مورد نیاز برای تهیه امکانات و تجهیزات امدادی، برگزاری دوره‌های آموزشی و تجهیزات را پیش‌بینی کرده و پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهند.

بسیاری از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده به رفع نارسایی‌های استان کمک می‌کند؛ بسیاری از عقب‌افتادگی‌هایی استان در حوزه‌های مختلف بحران، به دلیل رویکرد مدیریتی ماست؛ دستگا‌های مختلف نسبت به حوزه تکالیف و وظایف‌شان، شناسایی درست و پیگیری لازم را در قالب برنامه انجام نمی‌دهند و بودجه مورد نیاز در استان جمع نمی‌شود.

به گفته او همه دستگاه‌های مختلف موظف هستند که برای مقابله با بحران‌های گوناگون آماده شوند و با تقویت امکانات و تجهیزات، برگزاری مانور‌های مختلف آموزش نیروی انسانی سطح مدیریت‌شان را در مقابله با حوادث ارتقاء بخشند و در این راستا باید مانوری فراگیر طراحی شود که در استان با امکانات و استعداد دستگاه‌ها انجام شود.

استاندار اصفهان معتقد است تمام اموال و دارایی دستگاه‌های مختلف باید طبق همه ماده‌های قانونی تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرند و برنامه‌ای در راستای کاهش خطر، تقویت ظرفیت‌ها و آموزش نیرو‌های مدیریت بحران در حوزه اصول ایمنی طراحی کنند. علاوه بر این دستگاه‌ها باید مخاطرات محتمل در مسیر را شناسایی کرده و برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کنند.

 

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی