مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در این آیین اظهار داشت: بخش دریایی پایانه بین المللی مسافربری دریایی بوشهر، با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال و با استانداردهای روز دنیا ساخته شده است.
محمد شکیبی نسب ادامه داد: شناورهای هدف پهلوگیری در پایانه بین المللی مسافربری دریایی بوشهر با طول ۱۵۰ و عمق هفت متر است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان اضافه کرد: بخش تعمیر اساسی سالن پایانه یاد شده نیز اکنون یا سرعت و شتاب خوبی در دست اقدام است که پیش بینی شده تا اردیبهشت سال ۱۴۰۳ به بهرهبرداری برسد.
وی افزود: هدف اصلی از ساخت این پایانه بین المللی مسافربری دریایی رونق و توسعه گردشگری دریایی است.
شکیبینسب عنوان کرد: طرح توسعه بندر گناوه با ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار در سه فاز پیش بینی شده است که فاز نخست در مدت ۳۶ ماه اجرا میشود.
وی یادآور شد: این طرح شامل ساخت موج شکن، دایک حفاظتی، احداث دیوار پیرامونی، عملیات لایروبی حوضچه تا عمق منفی پنج متر است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان تصریح کرد: احداث موج شکن، دایک حفاظتی و دیواره پیرامونی در طرح جامع توسعه بندر گناوه به ترتیب به طول ۲ هزار و ۳۸، یکهزار و ۱۲۰، یکهزار و ۷۰۰ مترمربع و حجم لایروبی آن نیز ۹۸۰ هزار مترمکعب برآورد شده است.
ظرفیت بندر بوشهر برای تردد دریایی ایران – قطر بکارگیری شود
وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به مراودات مسافری با قطر، باید از ظرفیت پایانه بین المللی مسافربری دریایی در بوشهر برای تردد دریایی به مقصد این کشور بهرهگیری شود.
بذرپاش در آیین افتتاح بخش دریایی پایانه بین المللی مسافربری دریایی بوشهر، اظهارکرد: با هدف رونق گردشگری دریایی باید با توسعه تعاملات بین اللملی ظرفیت بنادر جنوبی کشور و به ویژه بوشهر بیش از پیش در ترددهای دریایی بکارگیری شود.
وی بیان کرد: همچنین باید شرایطی فراهم شود تا مردم بتوانند در قالب طرح گردشگری دریایی داخلی در محدوده بنادر و جزایر جنوب کشور تردد دریایی داشته باشند.
بذرپاش عنوان کرد: پایانه بین المللی مسافربری دریایی نیز بیش از ۱۶ سال غیرفعال مانده بود که با توجه به احداث بخش تاسیسات دریایی با بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار، باید همت مضاعف کرد تا تعمیر اساسی سالن آن به هفته دولت سال آینده مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
بذرپارش در ارتباط با عملیاتی شدن طرح توسعه بندر گناوه، اظهار کرد: این پروژه با ارزش بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال پروژهای بسیار ارزشمند برای بندرنشینان گناوه است.
وی گفت: با توجه به حجم پروژه میتوان از طرح توسعه گناوه به عنوان ساخت بندری جدید نام برد.
بذرپاش ادامه داد: عملیاتی شدن طرح توسعه جامع کاری بسیار بزرگ و از لحاظ ظرفیت و ایمنی بسیار حائز اهمیت است.
زنجیره حمل و نقل باید به صورت ترکیبی تکمیل شود
وزیر راه و شهرسازی گفت: زنجیره حمل و نقلی باید به صورت ترکیبی کامل شود و باتوجه به اینکه کرودور نوار ساحلی جنوبی درحال تکمیل شدن است، باید زمینه گردشگری داخلی میان بنادر این منطقه نیز فعال شود.
بذرپاش در آیین افتتاح و اجرایی شدن طرحهای بندری شهرستان گناوه گفت: احداث بندر جدید گناوه با تقویت ایمنی در این بندر، احتمال بروز حادثه برای پهلوگیری شناورهای را به حداقل میرساند.
بذرپاش افزود: اجرا و بهرهبرداری از این پروژه نوید خوبی برای مردم و فعالان تجاری گناوه است که میتواند فرصت استثنایی را برای توسعه اقتصادی این بندر رقم بزند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ شناور سنتی کشور که در حوزه خلیج فارس تردد دارند، یکهزار و ۸۰۰ مورد آن در بنادر استان بوشهر تردد و پهلوگیری میکند و از این شمار نیز ۵۰۰ فروند آن مربوط به بندر گناوه است.
بذرپاش اضافه کرد: این در حالی است که بندر فعلی ظرفیت پهلودهی به این حجم شناور را ندارد و هر لحظه ممکن است مخاطراتی در آن رخ دهد؛ بنابراین وزارت راه و شهرسازی موظف است از این حوادث احتمالی پیشگیری کند.
وی گفت: مدت زمان اجرای این طرح سه سال در نظر گرفته شده که باید با همت بیشتر در پایان دولت بهرهبرداری شود؛ چرا که کشور و استان بوشهر به آن نیاز دارد و از وقوع حادثه نیز جلوگیری میکند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به افتتاح پایانه مسافری گناوه با ارزش ۹۰ میلیارد تومان، گفت: وظیفه وزارت راه و شهرسازی ایجاد زمینههایی برای توسعه گردشگری است که پایانه مسافری گناوه قابلیت فعال کردن گردشگری داخلی بین بنادر جنوبی کشور را دارد.
- نویسنده : نرگس حیدری
Saturday, 23 November , 2024