وی بر اصلاح و احیای باغات قدیمی در لرستان تأکید و بیان کرد: ایجاد زنجیره ارزش، بارانداز گیاهان دارویی‌ و توسعه گونه‌های جدید را در دستور کار داریم. شاهرخی با بیان اینکه "پیش‌بینی ما این است که تولیدات باغی امسال به 350 هزار تن برسد"، تصریح کرد: توسعه 330 هکتار باغات در اراضی شیب‌دار، کم‌‌بازده و همچنین 400 هکتار در دیگر اراضی باغی را در دستور کار داریم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تأکید بر اینکه "اولویت ما در حوزه تولیدات باغی، کیفیت، انتخاب گونه، کاشت و نگهداری است"، ابراز کرد: یکی از برنامه‌های ما کشت گیاهان دارویی در زیراشکوب جنگل‌هاست تا هم شاهد نگهداری جنگل‌ها باشیم و هم درآمد اقتصادی برای بهره‌برداران ایجاد شود. شاهرخی با اعلام اینکه "توسعه یک‌هزار هکتار گیاهان دارویی را برای سال 1402 در نظر داریم" با اشاره به اهمیت آبیاری نوین، اظهار داشت: آبیاری تحت‌فشار سال گذشته جزو مصوبات سفر رئیس‌جمهور نبود، اما با مجهزکردن 2هزار هکتار از اراضی آبی لرستان به سیستم آبیاری تحت‌فشار رتبه ششم را کسب کردیم، به‌طوری که 46 درصد اراضی آبی این استان مجهز به سیستم آبیاری تحت‌فشار شده است. وی با اشاره به تولید 31 هزار تن انواع ماهیان سردابی و گرمابی در لرستان افزود: برنامه ما برای سال 1402 تولید 35هزار تن انواع ماهیان سردابی و گرمابی است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان راجع به ظرفیت این استان در حوزه توسعه ماهیان خاویاری نیز عنوان کرد: لرستان ظرفیت تبدیل‌شدن به قطب ماهیان خاویاری را دارد و اگر پنج مزرعه ماهیان خاویاری ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری برسد، این استان به قطب تولید ماهیان خاویاری تبدیل می‌شود. وی با اعلام اینکه "پنج مزرعه ماهیان خاویاری در زمان حاضر با ظرفیت یک‌هزار تن داریم"، اضافه کرد: همه تلاش ما این است که بتوانیم 500 میلیارد تومان اعتبار را در قالب توافقنامه با قرارگاه خاتم برای ایجاد زیرساخت 10 مجتمع ماهیان خاویاری در لرستان جذب کنیم. شاهرخی درباره توزیع 900 تن گوشت قرمز منجمد در سال گذشته، گفت: این گوشت را با قیمت 215 هزار تومان از دامدار خریداری و با قیمت 155 هزار تومان عرضه کردیم و در نمایشگاه عرضه کالاهای اساسی نیز که از 18 اسفندماه برگزار شد، 25 تن گوشت گرم را با قیمت 240 هزار تومان و 264 هزار تومان عرضه کردیم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در رابطه با تأمین گوشت مرغ نیز ابراز کرد: در تولید مرغ با مشکلی مواجه نیستیم، 200 تن تولید مرغ را سال گذشته به‌طور روزانه در این استان داشتیم که بیشتر از نیاز بود و از 18 اسفندماه سال گذشته نیز توزیع مرغ منجمد را در بیشتر مناطق داشتیم. وی با اظهار اینکه "در تأمین کالاهای اساسی در لرستان کمبود و مشکلی نداریم"، ادامه داد: به هر میزان که برنج یا شکر توزیع شود به همان اندازه نیز در انبارها ذخیره می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان میزان بازرسی‌های انجام‌شده در سال گذشته را 120 هزار مورد عنوان کرد و گفت: بازرسی‌های انجام‌شده منجر به تشکیل 9 هزار پرونده با 96 میلیارد تومان جریمه شد و 26 مورد کشفیات نیز به‌ارزش یک میلیارد تومان داشتیم.

سید عماد شاهرخی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش میزان بارندگی در سال زراعی جدید اظهار داشت: میزان بارندگی در سال زراعی جدید ۳۹۳ میلی‌متر است، در حالی که این رقم در سال زراعی گذشته ۳۰۹ میلی‌متر بود.

وی با بیان اینکه بیشترین افزایش بارندگی مربوط به شهرستان‌های پلدختر، کوهدشت و رومشکان با ۱۳۷ درصد بود، افزود: ظرفیت مخازن سدهای لرستان حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است و با افزایش بارندگی امیدواریم شاهد رکورد در تولیدات کشاورزی استان باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این استان عنوان کرد: ۳۵ هکتار گلخانه سال گذشته در لرستان احداث شد و پیش‌بینی ما برای سال جاری احداث  ۳۵ هکتار گلخانه دیگر است.

وی بر اصلاح و احیای باغات قدیمی در لرستان تأکید و بیان کرد: ایجاد زنجیره ارزش، بارانداز گیاهان دارویی‌ و توسعه گونه‌های جدید را در دستور کار داریم.

شاهرخی با بیان اینکه “پیش‌بینی ما این است که تولیدات باغی امسال به ۳۵۰ هزار تن برسد”، تصریح کرد: توسعه ۳۳۰ هکتار باغات در اراضی شیب‌دار، کم‌‌بازده و همچنین ۴۰۰ هکتار در دیگر اراضی باغی را در دستور کار داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تأکید بر اینکه “اولویت ما در حوزه تولیدات باغی، کیفیت، انتخاب گونه، کاشت و نگهداری است”، ابراز کرد: یکی از برنامه‌های ما کشت گیاهان دارویی در زیراشکوب جنگل‌هاست تا هم شاهد نگهداری جنگل‌ها باشیم و هم درآمد اقتصادی برای بهره‌برداران ایجاد شود.

شاهرخی با اعلام اینکه “توسعه یک‌هزار هکتار گیاهان دارویی را برای سال ۱۴۰۲ در نظر داریم” با اشاره به اهمیت آبیاری نوین، اظهار داشت: آبیاری تحت‌فشار سال گذشته جزو مصوبات سفر رئیس‌جمهور نبود، اما با مجهزکردن ۲هزار هکتار از اراضی آبی لرستان به سیستم آبیاری تحت‌فشار رتبه ششم را کسب کردیم، به‌طوری که ۴۶ درصد اراضی آبی این استان مجهز به سیستم آبیاری تحت‌فشار شده است.

وی با اشاره به تولید ۳۱ هزار تن انواع ماهیان سردابی و گرمابی در لرستان افزود: برنامه ما برای سال ۱۴۰۲ تولید ۳۵هزار تن انواع ماهیان سردابی و گرمابی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان راجع به ظرفیت این استان در حوزه توسعه ماهیان خاویاری نیز عنوان کرد: لرستان ظرفیت تبدیل‌شدن به قطب ماهیان خاویاری را دارد و اگر پنج مزرعه ماهیان خاویاری ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری برسد، این استان به قطب تولید ماهیان خاویاری تبدیل می‌شود.

وی با اعلام اینکه “پنج مزرعه ماهیان خاویاری در زمان حاضر با ظرفیت یک‌هزار تن داریم”، اضافه کرد: همه تلاش ما این است که بتوانیم ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار را در قالب توافقنامه با قرارگاه خاتم برای ایجاد زیرساخت ۱۰ مجتمع ماهیان خاویاری در لرستان جذب کنیم.

شاهرخی درباره توزیع ۹۰۰ تن گوشت قرمز منجمد در سال  گذشته، گفت: این گوشت را با قیمت ۲۱۵ هزار تومان از دامدار خریداری و با قیمت ۱۵۵ هزار تومان عرضه کردیم و در نمایشگاه عرضه کالاهای اساسی نیز که از ۱۸ اسفندماه برگزار شد،  ۲۵ تن گوشت گرم را با قیمت ۲۴۰ هزار تومان و ۲۶۴ هزار تومان عرضه کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در رابطه با تأمین گوشت مرغ نیز ابراز کرد: در تولید مرغ با مشکلی مواجه نیستیم، ۲۰۰ تن تولید مرغ را سال گذشته به‌طور روزانه در این استان داشتیم که بیشتر از نیاز بود و از ۱۸ اسفندماه سال گذشته نیز توزیع مرغ منجمد را در بیشتر مناطق داشتیم.

وی با اظهار اینکه “در تأمین کالاهای اساسی در لرستان کمبود و مشکلی نداریم”، ادامه داد: به هر میزان که برنج یا شکر توزیع شود به همان اندازه نیز در انبارها ذخیره می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان میزان بازرسی‌های انجام‌شده در سال گذشته را ۱۲۰ هزار مورد عنوان کرد و گفت: بازرسی‌های انجام‌شده منجر به تشکیل ۹ هزار پرونده با ۹۶ میلیارد تومان جریمه شد و ۲۶ مورد کشفیات نیز به‌ارزش یک میلیارد تومان داشتیم.

  • منبع خبر : تسنیم