تصمیم بر دو نرخی شدن بلیط هواپیما و محاسبه آن با دلار برای گردشگران خارجی در حالی اخذ شده که دلایل کارشناسی آن را رد می‌کنند و باید دید متولیان کشور برای تصمیمی که منافع کشور را تحت شعاع قرار داده چه برنامه‌ای دارند؟

به گزارش اماج به نقل از خبرگزاری فارس در یزد، در حالی دلاری شدن نرخ بلیط هواپیما برای گردشگران خارجی به بحث مهم این روزهای کشورمان تبدیل شده که در اصول حقوق گردشگری اصلی به نام کدهای جهانی اخلاق وجود دارد و این کد جهانی عدم تبعیض بین گردشگران و شهروندان را مدنظر دارد و بحث دو نرخی شدن محصولات گردشگری که امروز با قاطعیت از سوی برخی از متولیان مطرح می‌شود به راستی با این اصل در تعارض است.

بسیاری از متولیان موضع خود را نسبت به این تصمیم مشخص کرده‌اند و در مجموع صنعت گردشگری به طور حداکثری مخالف این تصمیم است و همه با ادله کارشناسی این تصمیم را رد می‌کنند.

پیگیری و مخالفت مکتوب معاون گردشگری وزیر

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، در نامه‌ای به معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشور به مذاکرات روزهای گذشته درباره نرخ بلیت هواپیما اشاره و نوشته است؛ وزارت میراث‌فرهنگی، به‌ عنوان دستگاه متولی امر گردشگری در کشور، وظیفه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه این صنعت در کشور را با همکاری سایر دستگاه‌ها بر عهده دارد و باید سیاستگذاری در این امر با نگاه جامع و با رویکرد حمایتی اتخاذ شود.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی افزود: سند راهبردی توسعه گردشگری در قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه‌ای کشور، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده سیاست‌های حمایتی را در حوزه قیمت‌گذاری حمل و نقل هوایی در جهت توسعه مقاصد گردشگری تنظیم و زیرساخت‌های حمل و نقل مسافری خود را با لحاظ سیاست‌های توسعه صنعت گردشگری تعیین و اجرا کند.

وی با بیان این‌که اساسأ گردشگری در دنیا صنعتی رقابتی بوده و رقابت‌پذیری قیمتی سفر و تورهای گردشگری ایران به‌عنوان یکی از مهمترین مزیت‌های رقابتی کشور قلمداد می‌شود، گفت: تصمیم مزبور بدون اخذ نظرات این وزارتخانه و بدون در نظر گرفتن مصالح فعالان صنعت گردشگری اتخاذ شده است.

دلار به جای ریال!

سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر گردشگری داخلی نیز طی گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در باره این مسئله این‌گونه اعلام موضع کرد که؛ در حالی همه ذی نفعان در این صنعت در بحث نرخ گذاری شریک هستیم که ما هم خبر این مسئله را در اخبار شنیدیم!

وی در اعتراض به این تصمیم تصریح کرد: مهمترین مزیت ما در حوزه گردشگری ارزان بودن سفر به ایران است و با این تصمیم به طور کلی این مزیت را از دست می‌دهیم از طرفی بسیاری از هتل‌ها میخواستند نرخ‌ها را دلاری بگیرند و ما به علت همین موضوع که فروش تورها اتفاقا افتاده بود اجازه افزایش ندادیم و با این تصمیم هتل‌ها مخالفت کردیم اما اگر این اتفاق بیفتد همه خواستار این مسئله می‌شوند و به تبع آن ارزش پول ملی از بین خواهد رفت و دلار جایگزین مطرح می‌شود.

دلاری شدن بلیط هواپیما در گردشگری داخلی بی‌تأثیر نیست

دبیر ستاد خدمات هماهنگی سفر با بیان این‌که قرار بود در این ستاد موضوعات را همگن کنیم و شرکت‌های هواپیمایی که در عضویت این ستاد هستند و ما کاملا مخالف این افزایش هستیم و در ستاد نیز مطرح شده بود لذا در دولت هم این مقوله را پیگیری خواهیم کرد چرا که معتقد هستیم کل صنعت گردشگری در حوزه داخلی و خارجی تاثیر خواهد پذیرفت.

فاطمی با بیان این‌که صنعت گردشگری صنعت مادر است و این تصمیم صنعت هواپیمایی را هم دامنگیر می‌کند، گفت: ما نمیتوانیم بگوییم افزایش نرخ در این حوزه در حوزه‌های دیگر تاثیری نمیگذارد چرا که صنعت گردشگری زنجیره ای بهم پیوسته است و تاثیر مستقیم آن شامل حال بخش‌های مختلف خواهد شد.

تصمیمی مغایر با کدهای جهانی اخلاق

سیدمحسن حاجی‌سعید، رئیس هیأت مدیره تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری کشور هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: یکی از بخش‌های مهم صنعت گردشگری مرتبط به نیروی انسانی متخصص است و راهنمایان و تورگردانان جزو این رسته محسوب میشوند گروهی که نه تنها مخالف این تصمیم بنا به ادله کارشناسی هستند بلکه به درستی معتقدند این تصمیم با اصول کدهای جهانی اخلاق و اصل مهمان نوازی در مغایرت است.

وی افزود: لذا این تصمیم غیرقانونی است و انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر نسبت‌به لغو بخشنامه‌های مربوط به ۲ نرخی کردن خدمات برای اتباع ایرانی و خارجی و هشدار به عدم تکرار اینگونه تصمیمات خلع‌الساعه اقدام شود.

علت دلاری شدن بلیط هواپیما چیست؟

حاجی‌سعید با مطرح کردن این سوال که «علت دلاری شدن بلیط پروازهای داخلی برای گردشگران بدون مطالعه و جلب‌نظر کارشناسان و ذی‌نفعان حوزه گردشگری چیست؟» گفت: هفته آخر خردادماه سال جاری انجمن شرکت‌های هواپیمایی و برخی شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردند که ازین پس نرخ بلیت پروازهای داخلی جهت اتباع غیرایرانی در ۲ گروه نرخی زیر ۱ ساعت ۱۰۰ دلار و از ۱ ساعت به بالا ۱۵۰ دلار خواهد بود.

رئیس هیأت مدیره تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری کشور با بیان این‌که دریافت دلار مبنی حقوقی جهت ارائه خدمات در کشور ندارد تصریح کرد: تمام ارائه‌دهندگان خدمات صنعت گردشگری به‌جز (دفاتر خدمات سفر) که نقش واسطه اصلی را دارند، براساس پول ملی( ریال) اقدام به ارائه نرخ‌نامه می‌کنند.

رفتار شرکت‌های هواپیمایی خلاف منشور سازمان ملل

مصطفی سروی، رئیس انجمن تورگردانان ایران نیز با اشاره به دو نرخی شدن خدمات در کشور به خبرنگار فارس،‌ اظهار کرد: در هیچ کشوری براساس ملیت، قیمت تعیین نمی‌شود و این رفتار، تبعیض‌آمیز و در مغایرت با قوانین، شرع و عرف شناخته می‌شود.

وی افزود: رفتار شرکت‌های هواپیمایی خلاف منشور سازمان ملل و سازمان جهانی جهانگردی است و این طرح از نظر شرعی و قانونی مشکل دارد. ضمن این‌که ارزی و دو نرخی کردن بلیت پروازهای داخلی فقط به نفع چارترکننده‌ها است.

عضو هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران تاکید کرده است که این رویه شرکت‌های هواپیمایی فقط نظام صنعت گردشگری ایران را مختل می‌کند و پول ملی را تضیف خواهد کرد. ما از گردشگر واحد پول آمریکا را می‌خواهیم، آیا این از نظر ساختار اقتصاد و نظام کشور ایرادی ندارد؟

مهدی رجایی فر، نایب رئیس دفاتر خدمات مسافرتی استان یزد نیز به خبرنگار فارس اظهار کرد: دلاری‌ شدن نرخ بلیت پروازهای داخلی برای مسافران غیرایرانی بهانه‌‌ای برای گران‌تر شدن بلیت هواپیماست و البته و عاملی برای ایران هراسی و حذف ایران از برنامه سفر گردشگران خارجی است.

وی افزود: بسیار متاسفیم که هر روز از گردشگری اخبار منفی بیرون می‌آید از توصیه سفارتخانه های خارجی برای سفر نکردن اتباع آن کشورها به ایران که عامل خارجی است تا تصمیمات خلق الساعه داخلی و از اینکه ندانسته و از سر تصمیم گیری عجولانه و بدون در نظر گرفتن عواقب آن.

دلاری کردن نرخ بلیط هواپیما عامل بی‌ارزش کردن پول ملی است

با تاکید بر این که حال گردشگری کشور خوب نیست و با این اقدامات بدتر خواهد شد، گفت: هر چند که خوب میدانیم این افزایش نرخ صرفا بهانه ای برای شماست تا بتوانید بلیط هایتان را به چندین برابر نرخ اصلی به بهانه بلیط اتباع خارجی بفروشید و به این شکل کسی که مجبور به سفر هست و بلیط گیرش نمی آید بهانه ای برای اعتراض نداشته باشد.

البته مهمترین اصل شاید زیر پا گذاشتن ارزش پول ملی باشد و دلار امریکایی که به زودی جای ریال را در معادلات اقتصادی این حوزه خواهد گرفت و اینگونه که به نظر می‌رسد دغدغه ذی نفعان صنعت گردشگری همواره نه تنها در بعد اقتصادی بلکه از بعد فرهنگی و هویتی نیز این تصمیم را مورد نقد قرار می‌دهد. باید منتظر باشیم و نظاره کنیم که موضع متولیان دیگر در این حوزه چه خواهد بود؟ راه به کجا خواهد برد؟ چه خواهد شد؟

  • نویسنده : مبینا اکبری