ابرپروژه راه‌آهن غرب کشور که قرار بود در سال ۹۴ به بهره‌برداری برسد هنوز هم در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

راه‌آهن کرمانشاه به خسروی همچنان روی ریل وعده‌های بی‌نتیجه قرار دارد در حالی که این پروژه با حدود ۶۰۵ کیلومتر به عنوان بزرگترین طرح عمرانی غرب کشور به شمار می‌رود.

طرح راه‌آهن غرب کشور به عنوان بزرگترین طرح عمرانی غرب کشور به طول ۶۰۵ کیلومتر مشتمل بر محورهای اراک (سمنگان)- کرمانشاه به طول ۲۶۷ کیلومتر، کرمانشاه – خسروی به طول ۲۶۳ کیلومتر و همدان – ملایر (جوکار) به طول ۷۵ کیلومتر است و در صورت تکمیل قطعه کرمانشاه به خسروی، ایران به شبکه‌های ریلی بین‌المللی متصل می‌شود.

مسیر راه‌آهن غرب کشور از ایستگاه سمنگان شروع و با عبور از حوالی شهرهای ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب و قصرشیرین به شهر خسروی واقع در مرز بین ایران و عراق منتهی شده و از آن پس از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه در کشور سوریه ختم می‌شود.

آنچه که امروز اهمیت دارد بهره‌برداری از خط کرمانشاه تا خسروی است تا راه‌آهن غرب کشور از طرحی ملی به طرحی بین‌المللی تبدیل شود که با توجه به قابلیت جابه‌جایی مسافر و کالا به مهمترین خط ریلی کشور تبدیل خواهد شد و در شکوفایی غرب کشور تأثیرگذار خواهد بود و بخش مهمی از خط ریلی راه ابریشم تکمیل می‌شود.

  • نویسنده : ماهک شریفی
  • منبع خبر : تنسیم