مسئول مطالعات مناطق بیابانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور: حدود ۱۴ میلیون هکتار از بیابان‌های کشور به منابع زیست انسانی خسارت وارد می‌کند.

به گزارش اماج خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، علی حاجی بیگلو در بازدید از منطقه گود گوار بافق گفت: ۳۰ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر فرسایش بادی بوده که ۱۴ میلیون هکتار آن طبق برآوردی که سال ۱۳۹۸ انجام شده، سالیانه حدود سه هزار میلیارد تومان به منابع زیست انسانی شامل راه‌های مواصلاتی، اراضی کشاورزی و محیط زیست خسارت وارد می‌کند.

وی افزود: اگر از این ۳۰ میلیون هکتار، هفت میلیون هکتار را که قابلیت احیا دارد، تثبیت کنیم، می‌توانیم بگوییم مسئله فرسایش بادی را در کشور حل کردیم.

مسئول مطالعات مناطق بیابانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: اگر این طرح سالیانه برای یک میلیون هکتار اجرایی شود، بعد از هفت سال تعادل تخریب سرزمین در ایران کنترل خواهد شد.

وی تصریح کرد: این عملیات نیاز به حمایت اعتباری دارد و اعتبار مورد نیاز برای عملیات اجرا در یک میلیون هکتار در سال ۱۴۰۱، حدود پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

حاجی بیگلو اظهار داشت: گود گوار بافق، منطقه برداشت ماسه‌های روان بوده که با طرح نهال کاری تثبیت و معضل فرسایش بادی به خوبی حل شده است.

  • نویسنده : مائده ایمانی