بالاتر از دانشگاه عنوان کتابی از روایت ۳۳ ساله فعالیت‌های مرکز استعدادهای درخشان شهید اژه‌ای اصفهان به قلم محمود فروزبخش است که با حضور مسوولان از آن رونمایی شد.

علی قاسم زاده شهردار اصفهان شامگاه گذشته  در مراسم رونمایی از کتاب بالاتر از دانشگاه اظهار داشت: در ۱۷ سالی که افتخار خدمت به دانش‌آموزان بااستعداد و آینده‌سازان کشور را در دبیرستان شهید اژه‌ای داشتم دریافتم که موفقیت‌های متعدد چنین مراکزی تحت تاثیر دو مورد بسیار مهم در سطح جامعه است.

وی افزود: اتمسفر و فضای حاکم بر سازمان استعدادهای درخشان، شرایط مستعد و فضای خوب برای رویش استعدادهای این سرزمین مواردی هستند که بر شکل‌گیری موفقیت‌ها و افتخارات دبیرستان شهید اژه‌ای و دیگر مدارس سمپاد تاثیر فراوانی دارد.

قاسم‌زاده تاکید کرد: یکی از بارزترین و بهترین اتفاقات در مراکز استعدادهای درخشان نوع ارتباط میان کادر مدرسه با دانش‌آموزان و حتی دانش‌آموزان با دیگر دوستان خود بود که جنس این رابطه نه ذهنی و خشک بوده و نه داغ و بیش از حد عاطفی بلکه یک ارتباط منطقی به علاوه عاطفه و احترام است.

شهردار اصفهان با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری این مرکز و ویژگی‌های آن گفت: این الگوی رفتاری منطقی و درست از پایگاه مسجد علی(ع) اصفهان که فعالیت آن از دوران قبل از انقلاب آغاز شد شکوفا شد.

وی خاطرنشان کرد: برادران اژه‌ای در پایگاه مسجد نشست‌ها و جلساتی با همین الگوی رفتاری برگزار می‌کردند که با گذشت زمان همان اتمسفر و فضا را وارد دبیرستان استعدادهای درخشان کردند و مدرسه را بر دو عامل و پایه مهم الگو و نوجوان گسترش دادند.

قاسم‌زاده با تاکید بر خواسته محمد اژه‌ای که خدمت بی منت و صادقانه بود گفت: مدیریت، فضای دبیرستان را طوری شکل داد که دانش‌آموزان با تفاوت‌هایشان در عقاید و افکار از خدمات دبیرستان به طور یکسان برخودار شوند و نگاه گزینشی میان آن‌ها نباشد و فرصت و فضا برای همه ایجاد شود که در نتیجه این فضا و ارتباط پاک، شاهد پیشرفت و موفقیت روزافزون دانش‌آموزان در این مراکز بودیم.

محمود فروزبخش نویسنده کتاب با تاکید بر اینکه مستندنگاری‌های قبلی فعالیت‌های مرکز استعدادهای درخشان که به علت شفاهی بودن از بین رفتند و سرمایه ارزشمندی از دست رفته بود گفت: دید اکثر مردم به مدارس سمپاد فقط از جهت کسب موفقیت‌ها و رتبه‌های عالی است، در صورتی که هیچگاه زحمات و سختی‌های پشت آن موفقیت به آن اندازه به چشم نمی‌آید، حال برای دیده شدن این مسیر سخت نیاز هست که مستندات این راه از شفاهی به شکل مکتوب و نوشته تغییر پیدا کند تا همیشه باقی بماند و از بین نرود.

وی افزود: کتاب من براساس ۳۰ مصاحبه شفاهی و مدارک مکتوب نوشته شده که دارای استنادهای قوی است به طوری که کتاب به صورت دایرةالمعارفی کار شده است.

فروزبخش خاطرنشان کرد: مدارس سمپاد به خاطر چند ویژگی با سایر مدارس تفاوت‌هایی دارند و آن‌ها عبارتند از نوع ورودی خاص، فضایی فارغ و دارای احتیاط و حضور فارغ‌التحصیلان در سازمان.

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به شخصیت مرحوم دکتر اژه‌ای تاکید کرد: دانش‌آموزان‌ سمپادی امانت‌دار استعداد خود هستند و موظف هستند برای جامعه بزرگتری که سهمی از استعداد آن در اختیار شما قرار گرفته ارزش آفرینی کنید.

وی افزود: مسؤولیت شما فقط در چهارچوب مسائل کشور نیست و یک جهانی بیرون‌تر این وجود دارد که منتظر ایده‌های ایرانی و اسلامی است، همان ایده‌هایی که خداوند به شما عطا کرده و امروز راه‌گشای بسیاری از مسائل است.

یاوری به نقل از نصیحت‌های مرحوم دکتر اژه‌ای افزود: بسیاری از دانشمندان ایران عزیز ما را مهد تمدن قلم داد کردند و عنوان کردند که بسیاری از مسائل جهانی بدون مشارکت تمدن ارجمند، عمیق و قدیمی ایرانی قابل حل نیست.

رئیس سازمان استعدادهای درخشان گفت: همه ما باید دست‌به‌دست هم دهیم تا فرصت‌های شکوفایی، رشد و بالندگی بیشتر فراهم شود و این علی‌رغم همه مشکلات و موانعی هست که در مسیر اجرایی وجود دارد.

وی ادامه داد: باعث افتخار ما است که سمپادی‌ها امروزه بخشی از کار جامعه را دست گرفتند و باری را از دوش مردم ایران بر می‌دارند و اگر نمونه‌هایی از تلاش‌ها و سختی‌ها این مسیر را می‌خواهید کتاب بالاتر از دانشگاه به تمام این مسائل پرداخته است.

  • نویسنده : فاطمه کریمیان
  • منبع خبر : فارس