به گزارش آماج خبر، حجت الاسلام والمسلمین خواجه پور، امام جمعه شهرستان مارگون، در خطبات نماز جمعه این شهرستان به لزوم بصیرت افزایی تاکید کرد.

حجه الاسلام والمسلمین خواجه پور در آئین خطبه اول عنوان کرد:‌‌ بصیرت یعنی قدرت تشخیص؛ اگر قرار باشد به چند نفر بصیرت بدهید چه میکنید؟ به آنها قرآن آموزش می‌دهید؟ نماز خواندن یاد می دهید؟ احکام یاد می دهید؟ اگر فقط این موارد نیاز باشد که خوارج این چیزها را داشتند در حالی که هرگز بصیر نبودند.

ابن عباس به مذاکره با آنها رفت، وقتی برگشت به امیرالمومنین علی علیه السلام گفت «من کسانی را دیدم که خیلی نورانی-پیشانی پینه بسته از بس نماز خوانده و عبادت کرده اند»

روایات بسیار زیادی در نهج البلاغه آمده است که امیرالمومنین علی علیه السلام فرموده است: بصیر سه ویژگی دارد: یک «من سمع و تفکر» بصیر کسی است که وقتی چیزی را میشنود اول فکر می‌کند، سبک سنگین می‌کند، سپس می‌سنجد. این حدیث را اگر بخواهیم به روز رسانی کنیم معنایش این است که اگر شبهه ای را در اینترنت خواندی فوراً دین را کنار نمی‌زند.

 

دشمن همچنان فرافکنی و شبهه پراکنی می کند تا مسلمانان را از اعتقاداتشان منصرف و منحرف کنند.

خواجه پور در ادامه افزود: امیرالمومنین علی علیه السلام شاخصه اول انسان بصیر را کسی می داند که وقتی چیزی را می شنود اول فکر کند بعد بسنجد و قضاوت کند. و دوم «ونظر و ابصر » وقتی نگاه می کند با دقت نگاه کن اگر نگاه ها سطحی شد بصیرت از بین می‌رود نگاه ها باید عمقی باشد، باید با دقت باشد.

سومین ویژگی انسان بصیر «و نتفع بالعبر»از تاریخ عبرت می گیرد.

چه چیزی باعث شد که سقیفه به وجود بیاید، چه چیز باعث شد مسلمانان علی علیه السلام را کنار بگذارند و بنی امیه را جانشین پیامبر کند؟ چه چیزی باعث شد حکومت پاکان و معصومان به حکومت پلیدان مانند یزید تبدیل شود؟

بصیر نمی‌گذارد تاریخ تکرار شود، نمی‌گذارد جمل و صفین دوباره رخ بدهد دوباره قران بالای نیزه برود.

انسان بصیر از تاریخ عبرت می گیرد.

 

امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: وقتی انسان اینگونه بصیرت یافت، یعنی این سه ویژگی را دارا بود، هرکجا راه روشن است در آن قدم می گذارد. اما راهی که تاریک است می ایستد و توقف می کند.

 

آیه ۴۵ سوره صاد را نگاه کنید خداوند متعال از ابراهیم و اسحاق و یعقوب تعریف و تمجید می کند البته خدا از خیلی از پیامبران تعریف کرده اما در این آیه فرمود:«و اذکر عبادنا ابراهیم و اسحاق و یعقوب» از سه پیغمبر یاد کن: ابراهیم و پسرش اسحاق و نوه اش یعقوب. مگر این ۳ نفر چه کردند؟ قرآن فرمود: «اولیا الایدی و الابصار» یکی اینکه نیرو داشته ابراهیم بت شکست، اسحاق در مقابل مشرکین ایستاد و یعقوب جامعه را به هدایت دعوت کرد و دوم «و الابصار» بصیرت داشتند هم بصیرت اخلاقی، هم بصیرت دینی و هم بصیرت سیاسی.

بصیرت سیاسی از بصیرت اخلاقی و دینی کمی سخت تر است؛ در بصیرت اخلاقی انسان خودش فکر می کند و متوجه عیوبش می شود. در دینی تحقیق می‌کند اما در سیاسی کمی مشکل است که انسان در موضع گیری هایش چگونه عمل کند؛ باید برای این کار به شاخص ها توجه کنند که هر ساله مقام معظم رهبری و شاخصه ها را به صورت شفاف بیان می فرماید و مردم باید برای بصیرت اخلاقی، دینی و سیاسی به حاکم دینی توجه و پیروی کنند.

 

خواجه پور افزود: به فردی رای بدهید که اگر نوار سخنرانی ها و وعده هایش را که داده جلویش گذاشتند شرمنده مردم نشود. فردی را انتخاب کنید که مومن، متعهد ،متدین ،عالم، بصیر صادق ،امانت دار و به وعده هایی که داده عمل کند این بصیرت سیاسی است که خط را به انسان نشان می دهد.

فردی را انتخاب نکنید که به اندازه ته یک استکان ظرفیت انتقاد را ندارد بلکه باید با بصیرت سیاسی به شاخصه ها توجه کرد و سپس تصمیم گرفت.

پروردگارا در راه بصیرت اخلاقی، دینی و سیاسی همه ما را مورد عنایت خودت قرار بدهد.

خواجه پور در آئین خطبه دوم افزود: نکته اول زلزله ترکیه و سوریه که باعث جان باختن جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر شد باعث جریحه دار شدن احساسات ملت های مسلمان و به سوگ نشستن آنها شده اگرچه نیروهای امدادی از کشورهای مختلف از جمله ایران اسلامی وارد عرصه خدمت شدند اما لازم است همچنان در جهت امنیت و سلامت بازماندگان تلاش شود.

اگرچه زمین لرزه ای هم در هفته گذشته متوجه شهر خوی شد و مسئولان امدادی و کشوری هم در این زمینه احساس مسئولیت کرده و وارد میدان شدند.

هیچکس نمی تواند ادعا کند که وقوع زلزله را می توان پیش بینی کرد اما لازم است مهندسین عمران به ساخت ساز ها نظارت بیشتری نمایند تا شاهد این حوادث تلخ نباشیم.

نکته دوم وزیر اقتصاد کشورمان با خبرنگاران در هفته گذشته یک نشستی داشتند که اعلام کردند در فصل پاییز ۵۳۰ هزار نفر شاغل شدند من می خواهم به وزیر اقتصاد کشور جناب آقای خاندوزی اعلام کنم اولاً باید طبق فرموده مقام معظم رهبری آمار غلط به مردم ندهید که امیدوارم این آمار درست باشد.

جناب آقای وزیر پاسخ بدهید که آیا از نحوه جذب و به کارگیری این ۵۳۰ هزارنفر اطلاع دارید؟

خواجه پور افزود: در دولت انقلابی برخی از افرادی که جذب شدند اولاً بدون ضابطه بوده و ثانیاً یک خط قرمز بر نیروهای انقلابی کشیده شد و کسانی در برخی از ادارات دیده می‌شود که قبل از جذبشان شبانه‌روز علیه دین و انقلاب و رهبری تلاش می‌ کردند و الان در بدنه حساس ترین اداره قرار دارند که به یقین می توان گفت جذب این گونه افراد هم به صلاح نظام نیست و هم ممکن است از دل آنها جاسوسانی همچون علیرضا اکبری دربیاید و ثالثا اگر جذب نیرو ها با این شرایط امروزی که شهرداری ها نیرو جذب کنند ولی قادر به پرداخت حقوق کارگران نباشند علاوه بر اینکه خسارت به حقوق شهروندی زدید بلکه به ضعف خودتان که وزیر اقتصاد هستید اقرار کرده اید چون توان پرداخت حقوق ماهیانه را ندارید وزیری که ۵۳۰ هزار نفر در کشور جذب کرده میداند که کار مندش الان هشت ماه است حقوق نگرفته اگر آنها را جذب نمی کردید بهتر بود چرا که خودشان به سمت کاری می رفتند و معطل واریز حقوقشان در ۸ ماه نمی شدند الان که ایام عید است چه جوابی برای عزیزانی دارید که شبانه روز زحمت میکشند ولی پولی برای خرج خانواده هایشان ندارند به جای این جذب ها که معلوم نیست چقدر از آنها با ضوابط و شرایط است وضعیت منظمی در جهت واریز حقوق قبلی ها قرار دهید.

نکته آخر در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هستیم انقلاب شکوهمند اسلامی یک انقلاب الهی بود که در راس آن یک رهبر دینی و الهی قرار گرفت و با پشتیبانی مردم عزیز این انقلاب را به اوج پیروزی رسانید.

همان طوری که مستحضرید یکی از خواسته های مقام معظم رهبری مسئله جهاد تبیین است مردم باید بدانند چه اتفاقاتی رخ داده تا این انقلاب پیروز شد جهاد تبیین معنایش این است که هستیم در تاریخ.

چه عاملی باعث شد که یک روز در غدیر علی علیه السلام را تصدیق کردند اما روز دیگر در سقیفه انکار کردند، باید بدانیم چرا مبارزه جنگ صفین و طرفدار علی علیه السلام قاتل فرزندش امام حسین علیه السلام شد باید چون و چرا های اتفاقات در تاریخ کشور را بدانیم و برای نسل جوان بیان کنیم اگر در مقوله دستاوردهای انقلاب اسلامی جهاد تبیین صورت می گرفت قطعاً این همه قضاوت های نادرست و مقایسه های غلط صورت نمی‌گرفت.

مشکل اینجاست که در شناخت حق و حقیقت نسل جوان امروز را توجیح نکردیم باید جنایت های رژیم منحوس پهلوی و عدم استقلال آن ها در تصمیم گیری های متعدد به جوانان امروز منتقل گردد ،باید مبارزات نظامی و سیاسی ملت با شاه پلید و همپیمانانش برای مردم گفته شود تا مردم در تشخیص حق و حقیقت دچار اشتباه نشوند.

تمام اتفاقاتی که در زمان پیغمبر اسلام و امیرالمومنین اتفاق افتاد در تاریخ انقلاب اسلامی ایران هم واقع شد اگرچه افراد فرق می کردند اما ذات و ماهیت و حقیقت یک چیز بود.

امام با طواغیت عصرش محمدرضا پهلوی، صدام ، سران آمریکا و بسیاری از کشورهای دنیا روبرو شد ولی با عنایت حضرت حق پیروز گردید.

در پانزده خرداد چندین هزار نفر بی گناه خونشان ریخته شد که امام فرمود انتظار فرج از نیمه خرداد کشم. خون ها ریخته شد تا درخت این انقلاب تنومند گردید، خونها ریخته شد تا درخت اسلام آبیاری گردید، خونها ریخته شد تا عزت،ا ستقلال و امنیت تامین گردید، خون ها ریخته شد تا امروز دشمنان ایران اسلامی با شنیدن نامش به لرزه می افتند، خونها ریخته شد تا اقتدار جمهوری اسلامی خار در چشم دشمنان شد. حالا در کشور یک عده اندکی سر و صداهایی می کنند علیه نظام میتازند به زعم خودشان می توانند یک لغزشی در اعتقادات مردم به وجود بیاورند این انقلاب اسلامی دست معاندان را برای همیشه قطع خواهد کرد و هر متجاوزی را به سزای عملش خواهد رساند.

  • نویسنده : عباس عطایی پور
  • منبع خبر : روابط عمومی ستاد نماز جمعه مارگون