معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان همدان گفت: نخستین بار ذخیره لیتیوم کشور در همدان کشف شد.

به گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی استان :پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده بتوانیم این معدن را راه‌اندازی کنیم.

۲۹۸ معدن فعال در استان همدان وجود دارد، بیشتر معادن استان، شامل معادن سنگ آهن، دولومیت، سیلیس و سنگ‌های تزئینی و آهکی است.

معادن شاخص استان، معادن فلزی مانند آهن مگنتی، هماتیتی، سرب و سنگ‌های تزئینی مانند تراورتن، مرمریت و کانی‌های صنعتی است و همدان در بخش معادن رتبه ۱۵ کشور را دارد.

نام عنصر لیتیوم خود یونانی است و از کلمه‌ یونانی lithos گرفته شده، این کلمه به معنی سنگ است، نماد شیمیایی و یا نشانه‌شیمیایی عنصر لیتیوم در جدول تناوبی نیز li است.

رنگ این عنصر قلیایی به رنگ نقره‌ای و سفید بوده و همچنین بسیار نرم است.

این فلز یعنی فلز لیتیوم همان طور که می‌دانید مانند هر نوع فلز ید و ان باید بگوییم که این فلز اولین بار در سال ۱۹ میلادی توسط یک شیمیدان بزرگ کشف شده است، این شیمیدان بزرگ برزیلی بوده و در یک معدن بزرگی از فلزات آن را کشف کرده است.

فلز لیتیوم حتی تا یک قرن بعد‌تر به صورت گسترده و جدی مورد استفاده قرار گرفت، چون ویژگی‌های آن به طور کامل کشف نشده بودند، اما با گذشت زمان که با خاصیت‌ها ویژگی‌های آن آشنایی پیدا کردند از این فلز قلیایی پر کاربرد استفاده‌های بسیار زیادی کردند.

این فلز قلیایی کاربرد‌های بسیار زیادی دارد. از جمله صنعت‌های مهم که برای پیش بردن کار‌های خود از این فلز استفاده می‌کنند می‌توان به صنعت‌های هوایی و صنعت‌های پزشکی و همچنین بسیاری از صنعت‌های دیگر نیز اشاره کرد

  • نویسنده : حسین فرهادی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان