در حالی که جنگ میان روسیه و اوکراین وارد ششمین روز خود شده است، مشاهده می‌شود که ارتش روسیه با استفاده از یگان‌های زرهی، موشک‌های کروز برد بلند تهاجمی کالیبر روسی و امکانات زرهی و لجستیکی با نیروهای ارتش و مردمی اوکراین درگیری عمیقی داشته‌اند.

به گزارش آماج خبر به نقل از برنا، پس از مدتها گمانه زنی و احتمالات در سراسر دنیا از وقوع یا عدم وقوع تهاجم روسیه به اوکراین در نهایت این حمله صورت گرفت و یگان‌های نیروی زمینی ارتش روسیه از چند جبهه وارد خاک اوکراین شده و شروع به پیشروی کردند، در برخی مناطق نفوذ و پیشروی محدود و در برخی مناطق هجوم سریع و نفوذ عمقی به شهرهای بزرگ این کشور در همسایگی غربی روسیه داشته‌اند.

 

همزمان با ورود یگان‌های زرهی و پشتیبانی ارتش روسیه در ۴۸ ساعت ابتدای جنگ از سوی دریا نیز شاهد شلیک موشک های کروز برد بلند تهاجمی کالیبر روسی بر علیه مراکز حساس و پایگاه‌های هوایی و پادگان‌ها و زاغه‌های مهمات اوکراین بودیم که با دقت بالایی خساراتی گسترده و سنگین به قوای نظامی اوکراین وارد نمود. موشک کالیبر یک کروز تهاجمی با بردی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر است که سرعتی معادل ۸۷۰ کیلومتر داشته و از کلاهک شدیدالانفجار ۴۵۰ کیلوگرمی بهره میبرد.

 

این موشک علاوه بر هدایت اینرسی از سیستم اصلاح مسیر ماهواره های گلوناس روسی استفاده می‌کند و از دقت بسیار بالای در برخورد به هدف مشخص شده بهره می‌برد که امکان خطای آن و برخورد به مراکز غیر نظامی و مسکونی را نزدیک به صفر می‌کند.  تاکنون نیز در جنگ سوریه و یا جنگ فعلی اوکراین گزارشی از خطای این موشکها و یا ایجاد تلفات و خسارات غیر نظامی در اثر تهاجم موشک کروز منتشر نشده است.

 

  • نویسنده : فاطمه پیری لرد