مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده و ثبت گونه پرنده شکاری به نام "عقاب دو برادر" برای نخستین بار در استان خبر داد.

آماج خبر به نقل از ایرنا نقل می کند؛ سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در تکمیل خبر منتشر شده در این زمینه در گفت و گو با ایرنا خبرنگار ایرنا افزود: عقاب دو برادر با نام علمی Aquila fasciata برای نخستین بار توسط جوامع محلی در مناطق خارج از مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و در مناطق آزاد شهرستان کیار مشاهده و در فهرست پرندگان مشاهده شده در این استان ثبت شد.

وی اظهار داشت: این گونه در فهرست پرندگان حمایت شده ایران قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی است و تاکنون تعداد پرندگان شناسایی و ثبت شده در استان به عدد ۳۰۱ گونه رسیده است.

یوسف‌پور اظهار داشت: در سالجاری نیز برای نخستین بار نیز سه فرد پرستوی دریایی خزر در تالاب گندمان مشاهده و ثبت شد.

عقاب دو برادر با نام علمی Aquila fasciata ، کوهستان‌ها و تپه‌های خشک و ناهموار به ویژه دره‌های صخره‌ای عمیق با بوته‌ها و درختان پراکنده را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند و اغلب در گستره خانه یا قلمروی جوجه‌آوری تا شعاع حداکثر ۵۰ کیلومتر همراه با جفت خود پرواز می‌کند.

عقاب دو برادر پروازی سریع و قدرتمند شبیه به یک شاهین بزرگ و سریع‌تر از سایر عقاب‌ها دارد و طول بدن این گونه ۶۵ تا ۷۲ سانتی‌متر و گستردگی بال‌ها ۱۵۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر است.

  • نویسنده : سیده فاطمه میر ابوالقاسمی