به گزارش آماج خبر به نقل از ایسنا، معاون وزیر جهادکشاورزی در امور آب و خاک با بیان اینکه کانال‌های آبرسانی کشاورزی، جاده‌های بین مزارع و انتقال آب با لوله از محل اعتبارات ملی دارای ردیف اعتباری نیستند، گفت: در این رابطه نیاز است مجدداً مجلس ردیف اعتباری این حوزه‌ها را برگرداند.

صفدر نیازی در سفر نیم‌روزه خود به شهرستان بهار در جلسه بررسی مشکلات حوزه کشاورزی این شهرستان، میزان اجرای آبیاری تحت فشار در شهرستان بهار را ۶۱ درصد برشمرد و خاطرنشان کرد: متوسط اجرای آبیاری تحت فشار در سطح کشور ۳۳ درصد بوده که این آمار در شهرستان بهار دو برابر متوسط کشوری است.

وی با بیان اینکه شهرستان بهار با اختصاص اعتبارات ملی وزارتخانه در بحث قنوات نیز عملکرد رضایت‌بخشی داشته است، تصریح کرد: در شهرستان بهار در حوزه کانال‌های آبرسانی کشاورزی تنها ۸ درصد کار انجام شده و ۹۲ درصد کانال‌های آبرسانی خاکی است که در این رابطه باید از محل اعتبارات استانی که به حوزه جهادکشاورزی اختصاص داده می‌شود، با توجه ویژه به این حوزه اقدامات لازم صورت گیرد.

نیازی با بیان اینکه کانال‌های آبرسانی کشاورزی، جاده‌های بین مزارع و انتقال آب با لوله از محل اعتبارات ملی دارای ردیف اعتباری نیستند، اظهار کرد: در این رابطه نیاز است مجدداً مجلس ردیف اعتباری این حوزه‌ها را برگرداند به طوری که اگر بخواهیم کانال‌های خاکی در سطح کشور نداشته باشیم، قنوات را مرمت کنیم و اجرای آبیاری تحت فشار را تکمیل سازیم، به ۲۰ میلیارد دلار معادل ۱۰۰۰ همت اعتبار نیاز خواهد بود.

وی با اشاره به وجود ۴۰۰ هزار کیلومتر کانال آبرسانی و ۴۱ هزار کیلومتر قنوات در سطح کشور خاطرنشان کرد: از این میزان کانال‌های آبرسانی ۱۸۰ کیلومتر بتنی و لوله ‌ای شده است.

ضرورت توجه به صنایع تبدیلی و صادرات سیب‌زمینی شهرستان بهار

فرماندار شهرستان بهار هم گفت: عمده تولیدات کشاورزی شهرستان بهار سیر و سیب‌زمینی بوده که توجه به صنایع تبدیلی و فرآوری و نیز صادرات این محصولات ضرورت دوچندان دارد.

مجتبی فیض‌اللهی با بیان اینکه شهرستان بهار قطب کشاورزی بوده و منابع و اعتبارت استانی به علت محدود بودن پاسخگوی نیازهای این شهرستان نیست، افزود: در همین رابطه از وزات جهادکشاورزی درخواست داریم اعتبار ویژه‌ای برای شهرستان بهار درنظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه صنابع تبدیلی شهرستان در حوزه کشاورزی نیازمند تسهیلات هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به کشاورزی بودن شهرستان بهار خوشبختانه در بحث توجه به قنوات و آبیاری تحت فشار در این شهرستان اهتمام ویژه‌ای صورت گرفته است.

فیض‌اللهی در ادامه با بیان اینکه شهرستان بهار دارای ۳۲ پروژه کانال آبرسانی نیمه‌کاره است، اضافه کرد: این تعداد کانال آبرسانی برای اتمام و تکمیل به اعتباری افزون بر ۱۲۵ میلیارد تومان نیاز دارد.

وی با اشاره به وجود ۶۱ رشته قنات عمومی در شهرستان بهار بیان کرد: لایروبی و کمرگذاری این تعداد قنوات نیز به اعتباری افزون بر ۲۰ میلیارد تومان نیاز خواهد داشت.

وی با اشاره به نامساعد بودن شرایط برخی از جاده‌های بین مزارع اراضی کشاورزی شهرستان نیز یادآور شد: در حال حاضر برای ۱۰ جاده بین مزارع ۶.۵ میلیارد اعتبار نیاز بوده که تأمین این اعتبار و نیز مرمت این جاده‌ها از نقش مؤثری در تحقق مطالبات کشاورزان منطقه در این رابطه برخودار خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان بهار، فیض‌اللهی خاطرنشان کرد: رسیدگی به مشکلات کشاورزان شهرستان بهار تأثیر بسزایی در اشتغال و مهاجرت معکوس به روستاها و نیز ماندگاری جوانان در روستاها خواهد داشت.

  • نویسنده : حسین زرنقاب
  • منبع خبر : ایسنا