بخشی از صخره‌های دیواره شمالی پُل تاریخی زمانخان سامان در این استان فرو ریخت.

علیرضا جیلان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: نفوذ رطوبت به لایه‌های سنگ (مارنی) و یخ‌بُر شدن سنگ‌ها، عامل اصلی فرو ریختن بخشی از صخره‌های دیواره شمالی پُل تاریخی زمانخان سامان است.

وی حجم ریزش را ۴۰ مترمکعب دانست و افزود: به‌همراه فرماندار سامان و تعدادی از کارشناسان پس از بازدیدهای میدانی از پُل تاریخی زمانخان سامان، مخاطره‌های دیگری در خصوص این پُل مشاهده شد.

جیلان تصریح کرد: این مخاطره‌ها شامل ایجاد شکاف در کف بستر دهانه شمالی و نفوذ رطوبت در صخره طبیعی پایه میانی پُل زمانخان است.

وی یادآور شد: پیگیری‌های لازم برای تأمین اعتبار مورد نیاز به‌منظور نجات‌بخشی و مرمت اضطراری پُل تاریخی زمانخان سامان در دستور کار قرار گرفته است.

پُل تاریخی زمانخان سامان از آثار تاریخی چهارمحال و بختیاری در ۲۱ کیلومتری شهرکرد و پنج کیلومتری شهر سامان در حاشیه رودخانه زاینده‌رود واقع شده که با شماره ۱۷۴۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای این پُل متعلق به دوره صفویه در زمان یکی از رؤسای طوایف قشقایی به‌نام “زمانخان” بوده که دستور ساخت آن را داده است.

پُل تاریخی زمانخان سامان بر روی رودخانه زاینده‌رود به‌صورت دو دهنه طاق قوسی به طول ۲۲ متر، عرض پنج متر و ارتفاع ۱۳ متر در سال ۱۰۲۲ هجری قمری ساخته شده است.